Caving

Måndag till onsdag åkte vi med outdoor ed klassen på en caving trip. Det var så roligt! Vi åkte från skolan klockan sju på måndag morgon till Wee Jasper som ligger utanför Canberra. Vi bodde på en farm ungefär 20 minuter från grottorna vi gick in i. När vi kom dit packade vi upp och åt lunch. Jag bodde i samma rum som Molly, Ellie och Erin. Sedan var det dags för första grottan. När vi skulle gå ner fick jag lite panik, det var bara ett stort mörkt hål, men väl där inne kändes det inte så farligt. Vi började med att sätta oss i ett stort rum, och alla släckte sina lampor. Har aldrig varit i sånt mörker förut. Det var bara helt svart, vart man än kollade. Sedan gick vi genom ett trångt hål ner till en "playground" där man fick utforska lite som man ville. Jag gjorde några saker som jag trodde var läskiga, men som jag efter andra dagen insåg inte var någonting. Efter den första grottan åkte vi till en annan grotta där man var tvungen att hålla i en stålvajer för att ta sig upp och ner för att det var så lerigt och för att grottan var en gammal soptipp så det var glas på marken. Sedan åkte vi tillbaka till huset och åt tacos. Jag lärde folk att spela stress-uno, alla älskade det och skrattade jättemycket. 
 
Andra dagen gjorde vi en absailing ner till en annan del av den grottan vi var i första dagen. Absailing är när man sitter fast i en sele i ett rep och hissar ner sig själv. Det var 22 meter, och första delen var jättetrång och sedan var det bara fritt fall. Var så rädd, men det gick bra, jag överlevde. Sedan gick vi ner till en del i grottan och det var så trångt och så svårt. Jag hatar små utrymmen, och nu var jag tvungen att kräla på marken i ett litet hål i tre meter långt under jordens yta och liknande saker. Men jag gjorde det och kan vara stolt över mig själv nu i efterhand. Hanna och Ida kommer ni ihåg när vi kollade på expedition vildmark och de klättrade i grottor? Då lovade jag mig själv att jag aldrig, aldrig skulle göra det. Och nu har jag gjort det haha!
 
Tredje dagen hände inte så mycket, vi gjorde lite absailing och sånt innan vi satte oss i bussen och åkte hem. Är så glad att jag åkte på resan. Jag fick verkligen pressa mina gränser och insåg att jag kunde göra mer än jag trodde. Jag litade på ett rep och en människa i andra änden med mitt liv. Såg så mycket jag aldrig skulle sett annars, stalagtiter och stalagmiter och andra stenformationer som formats under miljoner år av droppande vatten. Det är svårt att beskriva, grottornas utseende liknar inget jag sett förut. Så glad att jag fick uppleva det innan jag  dör. Skulle aldrig gjort det om jag inte var här. Jag har fått nya vänner, och lärt känna de jag redan hade bättre. Det fanns ingen täckning heller, så folk satt inte med sina telefoner. Såg massa kängurur och till och med en vild Wombat. Så coolt. Älskar Australien och allt underbart jag får uppleva här. 
 
 Uno haha
Elle, Molly and me ready to go
 
Grottan där man tog sig upp genom att hålla i en vajer
 
Från verandan utanför där vi bodde, farmen rakt fram och toaletter till vänster
 
Utsikten åt andra hållet. 
 
Kängurur på berget
 
Såhär leriga blev vi
 
Där bodde vi
 
Fina Australien
 
Kängurur fanns runt lägret hela tiden
 
 
 
Carlotta från Italien och jag
 
Ja vi gick alltså ner i det hålet, ensamma i mörkret i 22 meter
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0