Aussie Rules

Nu på kvällen kom värdfarfar hit. Vi åt middag och sedan kollade vi på AFL. Min värdpappa förklarade regler för mig och jag börjar få lite grpp om det. Hade jag vuxit upp här hade jag nog inte varit särskilt intresserad av det, men nu är det så annorlunda att jag inte kan låta bli. De spelar på en rund plan och har randiga sockar. Vad kan vara roligare också. Min värdpappa började med att förklara att de röda var i ett lag och de svarta i ett. Han har fatttat ungefär hur sportintresserad jag är i vanliga fall ;) Men det är verkligen många regler, man får inte kasta bara sparka och skjuta som en volleyballserve typ. När man fångar en pass från sitt lag får man frikast. Fångar man bollen framför mål får man gå en bit ifrån och skjuta in den snyggt. Man får 6 poäng om man skjuter bollen mellan de stora pinnarna, ett om man skjuter den mellan en lång och kort. Och så vidare. Vi ska gå på en match någon gång också :) 
 
 

 
 

Kommentarer
Postat av: Ida Björnfot

Hej! Jag är själv väldigt väldigt sugen på att åka som utbytesstudent, till Nya Zeeland, Australien eller kanske Spanien, så det är jättekul att läsa det du skriver! Kollar din blogg flera gr om dan och blir alltid jätteglad när du skriver ;) Känns extra roligt att "få va med från början"! :)

Svar: Åh vad roligt att höra!! :) Tveka inte att fråga om du undrar något, jag svarar mer än gärna :)
Sara

2013-07-13 @ 08:31:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0