Djur

 
 
När folk tänker på Australien är det första som kommer upp ofta farliga djur. Som tur är har jag kommit till en kallare del av Australien, så de farligaste djuren bor inte här. Fast nu när det börjar bli varmare kommer vissa fram ändå. Förra veckan hittade min värdmamma en groda precis utanför dörren. Var väldigt oklart om det var en giftig sort eller bara en vanlig groda. Vet inte vad de kom fram till, känns lite läskigt, för vi snackar riktigt giftig. Och när vi åkte hem från youth i fredags skriker någon helt plötsligt "spider!!" och det är alltså en spindel som kryper på utsidan av bilfönstret. Tack och lov att det var utsidan. Var en ganska stor, tänk typ pappa långben-size, fast tjock som en vanlig spindel och vit. Usch. De dödade den med en sko, och jag var inte den enda som var livrädd haha. Efteråt började alla berätta sina upplevelser med spindlar större än händer och jaaa ni fattar. Lite creepy är det. 
 
Folk skrattar när jag frågar om saker är giftiga. Det är liksom så självklart att de är det. Eller, man utgår i alla fall från det. Man rör inte djur. Min värdmamma hade en bild på några av Australiens farligaste djur och säger helt casually att en av spindlarna brukar finnas i deras trädgård ibland. "Är den jättegiftig?" frågade jag. "O ja, men den är inte så stor." Det var ju lugnande. Och vi snackar typ en centimeter, så det är ju inte som att man märker den, lovar att den kommer krypa upp i min säng i natt. 
 
Här är den underbara kanske jättegiftiga grodan
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0