Frågor om skolan

Hej! Vet att denna fråga säkert känns väldigt avlägsen men skulle verkligen uppskatta om du svarar eftersom jag själv nog vill åka till Australien 2015-16. Det jag oroar mig mest över är konstigt nog att skaffa vänner och komma in på riktigt i klassen och få kompisar. Det är inget jag oroar mig över så mycket i Sverige när jag byter klass osv eftersom jag vet liksom hur folk fungerar här och det är en ganska liten stad så alla vet vilka alla är. Var det svårt att skaffa kompisar? Hur fungerade? Skulle VERKLIGEN uppskatta ett svar, tack!!

 

Hej Sara! Jag har precis påbörjat mitt utbytesår i Australien och känner mig helt ärligt ganska dyster.. Jag vet att jag måste hålla mig positiv men det är svårt när människorna på min skola inte riktig vill prata med mig ;( Hur kändes det för dig de första veckorna, hade du det svårt? Några tips? Tänkte även fråga hur du gjorde med lunchen, i min familj så säger dem att jag typ bara ska göra en macka men jag blir inte mätt, ska jag säga till och fråga om jag får göra annan mat vilket då innebär att jag måste handla råvaror? Tacksam för svar! :D Kram!
 

Hej! Det är bara att kämpa på, det är jobbigt i början, tror alla upplever det på ett eller annat sätt. Nu när jag tänker tillbaka på det tyckte jag nog att det var himla svårt, men då var jag bara så himla beslutsam och upptagen med att bara ta in allt att jag inte riktigt tänkte på det. Men det är så himla mycket nytt att anpassa sig till, och det tar tid. Nu är det ju vinter också och det kan bidra till att det känns jobbigt, men det blir bättre! Skolan tyckte jag, helt ärligt, var något av det jobbigaste. Men jag försökte hitta små saker som var bra med varje dag och utmana mig själv. Vänner kommer inte alltid gratis, och efter några veckor blir det jobbigt att fortsätta vara glad, rolig, pratsam, utgående och positiv hela tiden. Mitt bästa tips är bara att försöka vara med så många som möjligt, även om de kanske inte verkar som de slags kompisar du vanligtvis skulle vara med, och se var du trivs bäst. Bjuda på sig själv, du är ju bara där ett år, så att tänka på vad andra tycker är ganska onödigt egentligen. Gör det du blir glad av. Skulle jag åka igen hade jag satsat mer på att vara “the crazy exchange student” redan från början. Sen måste jag också tipsa om att göra aktiviteter utanför skolan! Jag var ju mycket i kyrkan och det var där jag fick de vännerna som står mig allra närmast. Då blir det inte heller så mycket press på att allt i skolan måste fungera perfekt

 

Angående lunchen, jag gjorde bara en macka hela första halvåret. Tyckte det var konstigt i början, men vande mig sen helt enkelt. Sedan när vi gick upp till year 12 fick vi micro och sånt, så då brukade jag ta med mig matlåda och värma, och det kändes som värsta lyxen. Men prata med din värdfamilj om lunchen! Jag sa till min värdmamma att jag ville ha mer varierad lunch, men inte visste vad jag kunde ta med, och hon kom med förslag på saker jag kunde göra. Du kanske kan följa med till affären när de handlar och köpa det du vill ha? Det finns ganska mycket olika sallader, wraps och annat man kan äta kallt, annars kanske en frukt eller muslibar kan komplettera lunchen rätt bra? 

 

Hoppas det löser sig! Kramar 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0