Q & A

Lovisa:
Hittade din blogg bara sådär och precis det du gör just nu är typ min dröm. Att åka till Australien och va utbytesstudent skulle ju va helt otroligt! Hur gjorde du för att få den chansen och hur mycket kostar det ungefär? :)

Det är verkligen helt otroligt, en upplevelse som inte går att få på något annat sätt! Jag hade drömt om att åka som utbytesstudent ett tag, och jag gjorde en intresseanmälan till organisationen STS, fick åka på intervju och när jag blivit antagen var det himla massa pappersarbete att göra innan ansökan var komplett! Att åka iväg är tyvärr fruktansvärt dyrt, tror programavgiften ligger på ungefär 120 000 kr för ett år. Jag använde de pengar mina föräldrar sparat till mig sedan jag föddes typ för att betala det mesta av det, och sedan betalade mina underbara föräldrar resten. Sparade även pengar som en tok innan jag åkte.
 
 
Linnea:
hur gjorde du för att få tillåtelse av dina föräldrar att åka dit? försöker övertala mina , men det går verkligen inte haha :)

Jag bestämde mig väldigt tidigt för att jag ville åka, och i början trodde mina föräldrar bara att det var en fas som skulle gå över. Men jag fortsatte nämna det med jämna mellanrum och visade att jag faktiskt menade allvar och att detta var någonting jag verkligen ville. Jag började spara pengar, och tog reda på i princip all fakta jag kunde. Läste på om alla olika organisationer och kunde alltid svara när de frågade något. Jag tror att det är det viktigaste, att visa att man verkligen vill åka och att det inte bara är något spontant som låter häftigt i stunden. Hoppas du lyckas övertala dem och kommer iväg! 
 
Sofie:
Jag har typ scannat igenom hela din blogg då jag själv ska åka till Australien på utbytesår och allt verkar helt fantastiskt! Allt är så bra skrivet och din blogg har verkligen varit till en väldigt stor hjälp! Skulle inte du kunna göra en sammanfattning över ditt år i Australien och vad som var roligast samt jobbigast? Skulle vara jätte snällt i så fall :) Kram på dig!
 
Åh tack så mycket, vad glad jag blir! Tror jag svarar på detta i ett eget inlägg :)  
 
Emma:
 
Hej! Jag undrar en sak, hur mycket fick du och din familj betala för att du skulle åka som utbytesstudent till Australien? Lever man på studielån i Australien eller hur går det till med pengar? Kram
 
Glömde fråga en sak till :p hur långt innan sökte du som utbytesstudent? Och hur långt tid tog det innan du fick veta att du skulle åka ? :)
 
Som sagt längre upp, det är tyvärr himla dyrt att åka iväg, programavgiften är nästan 120 000 kr, och sedan tillkommer det lite för försäkring, visa osv. De flesta organisationer erbjuder bra lån också. Man får inte studiebidraget här (åker man till Europa kan man få det) och vet inte om man kan ta studielån eller så. Mina föräldrar är så snälla att de ger mig pengar varje månad ändå, och är så ortoligt tacksam över det! Spenderar mycket mer pengar här än hemma, eftersom jag vill uppleva allt och hänga på så mycket saker jag kan. 
Från början var det tänkt att jag skulle åka efter tvåan, men hände lite olika saker som gjorde att vi bestämde att det passade bättre efter ettan, därför var jag lite sen med att skicka in ansökan (platserna till just Australien går rätt fort). Tror jag skickade in i januari-februari någon gång (Elsa hjälp mig?) och efter intervjun tog det kanske två veckor innan jag fick veta att de antagit mig. 

Kommentarer
Postat av: Elsa

Januari/februari sounds about right tror jag, men är ganska osäker... hehe ^_^

2013-11-18 @ 22:09:06
URL: http://elsasblogg.blogg.se
Postat av: Hanna

hej! jag har jätte svårt med en sak. Jag har tänkt att åka till Australien som utbytesstudent men vet inte när. Jag är född 1998 så 15 år. och först tänkte jag åka efter gymnasiet men sen såg jag att det vara var upp till 18 år och är ju 19 då. och vet inte om jag vill åka när jag är 19 för då åker man ju med IBS och låter inte lika kul men är osäker om jag kommer orka gå sista året på gymnasiet om jag åker efter andra året. Du har väll ett år kvar när du kommer hem och det betyder ju att du måste gå med de som är ett år yngre. Snälla hjälp vet inte vad jag ska göra? :/ hur valde du?

2013-11-20 @ 17:29:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0