Svar på fråga

Ella:
Hej, Gud vad underbart det ser ut!
Drömmer själv om att få åka som utbytesstudent om några år. Vilken organisation åker du med? Det vill säga Ef/yfu m.m.

Hej Ella! Vad kul att du vill åka som utbytesstudent!! Jag åker med STS, och har varit jättenöjd med dem. Visst finns det vissa saker de kunde gjort bättre, men så tror jag det är med alla organisationer. Innan avresa anordnade ett bra läger, med massa information och tid att umgås med andra blivande utbytesstudenter och har alltid svarat på alla frågor jag haft. Tycker det känns bra att STS är min organisation även här i Australien, det känns tryggt att det är samma. Och har absolut inga klagomål på STS Australia! Min area rep anordnar regelbundna träffar med utbytesstudenterna i området, och ringer varje månad för att se till att allt är bra (eller, de har ringt en gång hittils, men antar att träffarna räknas också). De anordnar även två safari, ett längs kusten (Great barrier reef osv) och ett central australia (Ayers rock, Alice springs, twelve apostels osv), men dessa kostar ungefär 2000 dollar extra var. Har dock hört ganska många som varit missnöjda med STS, främst för att de i år fick för få värdfamiljer i förhållande till utbytesstudenter.

Jag känner mig trygg som åker med STS, men jag tror att vilken organisation som helst hade gjort det minst lika bra. I slutändan handlar det inte så mycket om organisationen, utan det är helt enkelt upp till dig hur ditt år blir!

Hoppas att detta röriga svar hjälpe något, och lycka till med ditt utbytesår! :)

Åh vad roligt att ni frågar, fortsätt så!

Danish liquorice

Kelsey!! Here's the film when Molly, Mackensie and Emilly are trying the liquorice :D

Kelsey skickade lite danskt godis och här är när de provar lakrits. De tyckte den var för salt! Haha önskar såå att jag tyckte om djungelvrål, hade varit så roligt att ta med det. Och det allra sista ljudet är the bell som ringer innan varje lektion börjar och när de slutar.

Senaste tiden...

Borde kanske uppdatera er lite på vad som händer här hemma också, mellan alla east coast inlägg ;) (Vet att de är tråkiga, vill bara ha något att se tillbaka på hehe.)

Så veckan efter att jag kom hem var jag på work experience på ett café som låg precis vid en trädgårds affär. Det gick superbra och var roligt för det mesta! Fick baka, laga mat och göra kaffe, men även diska och torka bord och sådana lite mindre roliga saker. Det bästa var att de gjorde lunch till mig varje dag haha, såå gott! Och alla är så himla snälla här, till exempel så skjutsade min 'boss' hem mig varje dag! Samma sak när jag började i concert band, alla säger alltid att det med skjuts löser sig. Fast i Lidköping cyklar vi ju överallt, men ändå.

Alex har haft 18-års party (fest, kalas ??). Det var himla  roligt, kommer ett eget inlägg om det :)

Jag har gått en vecka i skolan nu, av tre på denna terminen (ja de har fyra terminen, så den fjärde har precis börjat). Har massa muntliga redovisningar och prov för tillfället, och om två veckor börjar end of year exams, som jag måste göra trots att jag knappt varit här hälften av det som de har prov på...

Denna veckan var sista veckan för alla year 12 too, de hade sin sista assembly där det var lite performances och de höll tal och härmade olika lärare. I fredags var det muck up day då alla year 12 klär ut sig och trashar skolan. De hade bland annat satt honung på skåpen, sprutade på year 10 och 11 med vattenpistoler, de hade gjort om ett av klassrummen till akvarium och sånt. Tydligen var i år inte alls lika bad som år innan, då det varit ägg och blekmedel inblandat.

Häromdagen hände något riktigt pinsamt!! Leanne hade hämtat mig från jobbet, och skulle bara gå in på supermarket och köpa något lite snabbt, så jag satt kvar i bilen. Det blev lite varmt, så jag skulle bara öppna dörren. Då lyckas jag på något sätt sätta på larmet, så bilen börjar tuta och allt, och där sitter jag! Kan ju berätta att det var precis efter att alla skolor slutat och utanför det supermarket dit alla går efter skolan, eller bara går förbi på väg hem. Så pinsamt! Men jag gick in till affären och fick nyckeln så fick det att sluta iaf, men ändå. Så himla typiskt mig!!

1. things from Kelsey!
2. Food hahaha! The lemon meringue pie we're making for our exam in hospitality, one of their magnum flavours, they have so many different here! And my lunch two of the days when I was working at the café. Yuuum
3. More things from Kelsey! And a music performance some kids in school did, they were really good :)

Bushfires

Tänkte bara berätta att vi inte påverkats av bränderna i New South Wales. Här regnar det, så ni behöver inte vara oroliga! Här är lite bilder så ni kan se själva (typ till min väldigt geografikunnande lillasyster<3)
Detta är Australien. Det finns åtta delstater, jag bor på gränsen mellan Victoria och New South Wales (nere i högra hörnet). En brand markeras med en röd nål-grej, är det många nära varandra är det en röd cirkel-grej. Det ser ganska hemskt ut när man kollar så här, men de flesta bränderna är under kontroll. Tror det var 25 st i NSW som inte var det i morse, och det är alltså dessa som ställer till problem.

Här är NSW och Victoria, jag bor där det står Albury ^
Vi har haft lite dimma som är på  grund av rök från bränder, men annars inget. Och en av våra lärare har tagit ledigt för att hjälpa till med bränderna! Coolt tycker jag, hemma tar våra lärare bara ledigt för fågelskådning och sånt ;)

Byron Bay, dag 8

Byron Bay var typ bästa stället vi var på! Det är en liten stad precis vid vattnet, verkligen den typiska Australiska surfstaden, folk gick runt med surfbrädor överallt, alla killar hade axellångt, blont hår, folk körde runt i folkabussar och var allmänt glada och hippie-aktiga. Så skön stämning! På kvällen gick vi till stan, de hade defenitivt den bästa shoppingen på resan (förutom Sydney då). På morgonen, delades vi upp i två grupper, min grupp började med kayaking. Vi paddlade ut i havet, jag paddlade med en av ledarna så behövde inte göra så mycket haha :) Vi paddlade iaf till en liten vik där vi såg vilda delfiner!!! Det var ett ställe där delfinmammor tog hand om sina ungar, och de var så fina! Eftersom jag var med ledaren paddlade han runt så att vi kunde komma extra nära också. Sedan paddlade vi in till en annan strand där vi åt timtams, muums. Sedan paddlade vi tillbaka, när vi skulle in till stranden var det större vågor än innan, så jag och Corina som jag paddlade med var lite skräckslagna. Men det gick bra!

Efter lunchen var det dags för surfing!! Jag och Corina kom dit tidigare än de andra, och det var nära att vi fick en privatlektion pga de andra var sena. Men de kom tillslut och ÅÅHH. Surfingen var så himla rolig!! Var supersvårt i början, men jag bara sprang in och ut i vågorna och stod sedan upp flera gånger! Och precis innan vi skulle gå i vattnet såg vi valar, som var jättenära! Så ccooolt :) Sedan gick vi på stan igen, jag köpte en bikini :)

Tog tyvärr klappt några bilder, här är det enda jag har:

Sista bilden är från Lauras facebook, hon var i den andra gruppen som kom ännu närmare valarna

Gold coast, dag 7

Vi lämnade Sunshine coast tidigt på morgonen. Vi åkte förbi Brisbane till Gold coast. Där spenderade vi dagen på Whitewater world, som är en park med pool och vattenrutchbanor. Det blåste lite kallt, och vattnet var kallt, så det var inte optimalt. Man kunde gå till Dreamworld som låg bredvid (och har massa rollercoasters) om man ville, men det kostade massa pengar så vi tyckte inte det var värt det. Istället tillbringade jag större delen av tiden sovandes i en solstol. Det var himla bra det med, fick ju inte så mycket sömn natten innan pga strand. (Sen kväll och tidig soluppgång)

Jag och Meri missade frukosten pga njöt av stranden, så vi köpte kispy kremes som btw är väärldens bästa

Sunshine coast, dag 6

Efter Rockhampton fortsatte vi ner till Sunshine coast, vilket innebar en annan heldag i bussen. När vi kom dit satte vi upp tälten på en camping precis bredvid stranden, och sedan hade vi lite fritid. Vi tänkte gå till stranden, men fastnade i en bikiniaffär i stan istället. I alla fall, på kvällen var vi några stycken som smög till stranden med våra sovsäckar och tillbringade natten där. Det var sand överallt, men känslan att somna under den fantastiska stjärnhimlen och höra vågorna... Bästa ever <3. Och soluppgången var ju bara bäst.

Där sov vi

Corina Switzerland, jag, Julia Germany <3

The old station, dag 5

Vi åkte hela dagen, genom bland annat Rockhampton som är kötthuvudstaden tydligen. De hade ko-statyer och sånt inne i staden. I alla fall, vi stannade på en farm utanför Rockhampton (med utanför menar jag typ två timmar, inte så långt med Australien-mått). Det var en familj som ägde enormt mycket land där ute, och åkte flygplan dit. Vi bodde i vandringshem-liknande rum och farmorn (som bodde på samma mark, fast typ 10 minuter bort med bussen) berättade om gårdens historia, bjöd på fika och vi fick mata deras kängurus. På kvällen visade de whipcracking (pisk-någonting? Låter så mycket hemskare på svenska). Det var i alla fall en piska som han piskade och det lät jättehögt. Kanske låter ganska töntigt, men de kunde bland annat hugga av huvudet på ormar, vilket kan vara användbart när ormgiftet dödar dig på 20 minuter och närmaste sjukhus är några timmar bort. Vi fick testa också, kan ju inte säga att jag hade kunnat döda en orm, men jag var ju inte kass. Sedan gjorde vi karaoke och det var så kul!! Roligaste kvällen på hela safarit, vi dansade och sjöng och hade himla kul!
Vi blev bjudna på dumplings

Jag matar kängurun

Söt var han

Allt detta är familjens mark (och mycket mer)

Whipcracking

Flaggor hängde i taken, och satt massa grejer från personer från olika länder på väggarna

Karaoke och dans!

Älskar hur de åker fyrhjuling helt casually med barn och hund i bak! och det röda flygplanet i bak åker de hit med

Detta var våra rum

Garage med lite fler flygplan

Jag och Meri tog en morgonpromenad

Bussfönstret

SVAR PÅ KOMMENTAR

Hej! Började precis läsa din blogg för har blivit väldigt intresserad av att åka till Australien som utbytesstudent. Undrade om du kanske skulle kunna förklara lite vad det innebär och hur resan har varit hittills för dig. Och skolan och värdfamiljen? Verkar i alla fall väldigt kul och lärorikt ;)

Hej Sandra! Vad roligt att du funderar på att åka som utbytesstudent, och till Australien! Jag var lite osäker innan vilket land jag skulle välja, men ångrar inte en sekund att jag valde Australien, människorna här är underbara och att ha sommar istället för vinter är ju inte helt fel! Att åka som utbytesstudent är verkligen en helt unik upplevelse, som man inte kan få på något annat sätt. Det är en chans att se en annan kultur från insidan och faktiskt leva i den på riktigt. Man får bli en del av en annan familj, helt olik från den man har där hemma. Och man pratar, tänker och drömmer på ett annat språk. Man får stå på egna ben för kanske första gången, bli mer självständig och självsäker. Självklart kan det vara riktigt svårt också, man är ju själv på andra sidan jorden och allt är nytt. Men det är i de svåra stunderna man växer som mest, och det gör också att man uppskattar allt som är bra så mycket mer. Jag har inte ångrat en sekund att jag åkte. Jag har upplevt så mycket som många aldrig kommer få uppleva och jag kommer alltid ha ett andra hem på andra sidan jorden. Värdfamiljen har varit super, de har verkligen tagit hand om mig som en i familjen från första dagen. Vet en del som har behövt byta familjer, men det kan ju inte alltid fungera och det är ju bra att det går enkelt att byta om man behöver. Skolan fungerar bra också, alla var så hjälpsamma och välkomnande när jag var ny, de tog sig tid att visa, förklara och följa mig till lektioner. Så länge man är öppen och vågar prata med folk är det inte så svårt att skaffa vänner. Bara det faktum att man är från ett annat land gör att alla är intresserade haha!

Hoppas att detta besvarade dina frågor! Om inte, fråga igen :)

Var inte rädda att fråga om ni undrar något, jag älskar frågor! Vad som helst, jag lovar att göra mitt bästa för att svara

Airlie Beach, dag 4

Vi åkte ut till Whitsunday passage och började med att snorkla. Så underbart fina rev och fiskar, igen. Ville inte gå upp ur vattnet. Men sedan åkte vi till en annan ö, gick iland på en sida och gick sedan över ön... Och fick den vackaste utsikten någonsin över whitehaven beach. Det var paaradiset, vackraste stranden jag någonsin sett. Vi gick ner och åt en supergod lunch på stranden, allt var så perfekt. Vit sand, finkornigaste jag sett, turkost vatten och åh... Tydligen är stranden klassad som top 3 världens finaste stränder.

Vi var där några timmar, sedan åkte vi tillbaka till Airlie Beach där vi shoppade och åt glass. Och självklart gick jag, Meri och Inga vilse när vi skulle hitta tillbaka till the caravan park, så vi blev sena och ledarna var inte så glada på oss. På kvällen badade vi i poolen och spelade kort! Var en så underbart bra dag.

Asså detta hotellet <3 (För att förtydliga: Vi bodde inte här (tyvärr), men gick igenom hotellområdet när vi skulle gå på båtarna vi åkte med under dagen)

Snorklingen

Paradise

Jag och Meri

Saija Finland, Minja Finland, jag, Hanne Tyskland, Meri Finland, Inga Norge

Detta var båten vi åkte i, genom whitsunday passage <3

Pappa, jag har bestämt att vi ska byta båtplats hit istället för i Lidköping!

Vore inte helt fel

Så underbar stad, man ser havet till  höger också

Finaste tjejerna under vår shoppingtur!

Partiledardebatt

Igår satte jag mig framför svt play och såg en del av partiledardebatten som sändes hemma för ett tag sen. Måste ju hålla koll nu när jag fyller 18 två dagar innan valet och alltså får rösta nästa år! Känns skönt med lite normal, svensk politik, den australiska är ju katastrof. De diskuterar dessutom fortfarande om klimatförändringen händer eller inte, medan klimatet är tredje saken Sverige tar upp. Och nu ska vår käre Tony Abbot ta bort the carbon tax så alla företag kan släppa ut så mycket koldioxid de vill, och tjäna på det. Sorgligt att lilla sverige kämpar så hårt när de stora länderna inte bryr sig.

Och haha politikerna är för roliga, särskilt vänsterledaren (kommer inte ens ihåg vad han heter, wiho). Pappa, detta klippet är till dig, och alla andra, enjoy:

Asså hans kommentar om flaskskeppet är ju för bra!! Och just det, Jonas Sjöstedt heter han ja.

Och här är en annan av hans kommentarer haha: http://www.youtu.be/M2FBAZaegwE?t=52m50s Älskar när han säger "det var ju ett jätterelevant argument, åttiotalet igen, rör dig några årtionden framåt" och sedan lägger till "grattis". Björklund är bara tyst och Jonas fortsätter seriöst igen HAHA.

100DAYS

100 dagar sedan jag lämnade Sverige och dessa fina människor! Har så fina minnen med er <3
(och ja bilderna är bara helt random utan sammanhang eller baktanke)

Buss, dag 3

Vi lämnade Cairns oxh åkte söderut till Airlie Beach. Resan tog runt åtta timmar tror jag. Fast det var inte så farligt, jag och Meri spelade kort, pratade, läste tidningar vi köpt dagen innan och åt haha. Bussschauffören satte på en film också. Första hela bussdagen utav många.

Stannade vid en fin strand

Från regnskog till detta

Solnedgången var fin!

När vi kom fram satte vi upp våra tält, halft i mörkret. Och bara efter en liten stund hittar några av killarna en orm i sitt tält!! Och ingen visste vilken sort det var. Stötte även på en annan orm och spindlar. Huuu efter det var vi inte så sugna på att sova ute längre. Men det gick bra och vi överlevde!

Cairns day 2

Andra dagen åkte vi ut till Great Barrier reef!! Det första som hände var dock att jag fick veta att jag inte fick göra introductory dive eller scuba diving på grund av min astma, och jag som varit så inställd på det! Så jag deppade över det större delen av den timmen det tog att åka ut till revet med båten. Men när vi väl kom ut snorklade vi, och de som dök gjorde det i grupper, bara en kort stund var. Revet var heeelt amazing! Precis som i nemo haha ;). Önskar nu i efterhand att jag haft en undervattenskamera, fast andra personer tog ju bilder. Sedan åt vi lunch på soldäcket, så perfekt. På andra stället vi stannade på var vi några som gjorde en guidad snorkeltur. Vi fick känna på lite djur och koraller, såg en havsskölpadda och världens sötaste clownfiskfamilj. Var så fint, en helt annan värld där under vattnet! När vi kom tillbaka till Cairns gick jag Meri och Inga och köpte en Ben & Jerry's cookies and cream som vi åt vid stranden. Och senare på kvällen gick vi in till stan. Mysmys.

Inga, Merle, jag
Floriane frankrike, Sara italien, Klara sverige
Denna bilden har alltså inte jag tagit, utan en annan tjej på safarit :)
Samma med den här
Och den här (obviously inte jag som tagit men ändå haha)
Asså jaaa, vilken bild! Men måste bara visa er hur underbart härligt vi hade det, även om vi såg lite roliga ut
Vi försökte ta en selfie men då erbjöd sig någon som gick förbi att ta ett kort åt oss, alla här är så snälla <3

Cairns day 1

Första dagen i Cairns åkte vi på en busstur runt till lite olika sevärdheter i regnskogen omkring. Vi såg the cathedral fig tree, badade i en sjö och två vattenfall. Var så himla fint.

Mina rumskompisar, Gesche tyskland, Lena Tyskland, Pauline Frankrike, Inga Norge

Detta berg ska man tydligen bestiga om man är här, och det finns en springtävling upp för det, runt två mil tror jag (pappa, nästa år?)

Fin utsikt

Sedan åkte vi till Cathedral Fig Tree

Funkar inte att lägga in bilden på hela trädet, men här är jag framför det
I trädet typ
En sjö vi åkte till, så fint!
Man kunde hoppa från detta trädet ner i det turkosa vattnet, som ett paradis
Jag och Lena ska hoppa
Millaa Millaa falls

Busschauffören sa något om den lilla saken som sticker upp på kanten av berget, men kommer inte ihåg vad längre :))

Sista stoppet var vid Josephine Falls

Corina Switzerland och Meri Finland (Random i bakgrunden hehe). När vi gick här såg vi en orm i ett av träden också! Huuuu

Natural waterslide! Himla coolt, jag är längst bak i tåget

Flygresan

Klockan 5:30 skjutsade Robyn mig till flygplatsen. Där träffade jag utbytesstudenterna från Yarrawonga, som skulle med samma plan. Vi fick veta att det varit en storm kvällen innan som gjorde att planet hade blivit försenat till Albury dagen innan, och alltså skulle starta senare för att piloten skulle få sin vila. Eftersom vi var sena hade vi mindre än en timme på oss att hämta våra väskor på flygplatsen i Sydney, checka in dem igen och gå till gaten. De som flög med samma airline hela vägen behövde ju inte checka in och ut, så de hann med planet, medan vi andra stod där med våra väskor... Fattar inte varför de hade bokat så. I alla fall, de bokade om våra biljetter till ett senare plan och vi bestämde oss för att ta en taxi in till Bondi Beach under tiden. Var en superfin dag. På eftermiddagen flög vi till Cairns och där gick vi på night market på kvällen och tog ett kvällsdopp i poolen på hostellet.

Bondi!

Lena tyskland, Elsa finland, Elia italien, Seraina Schweiz, Jag och Gesche tyskland

Åt lunch på en superfin restaurang med utsikt över stranden

Kväll i Cairns

Night market (haha såg inte Elsa  bakgrunden förrän nu)

Suupergod pizza till middag

10/10/13

Idag var första dagen tillbaka i skolan. Det var helt okej men jag är fortfarande så trött efter resan! När jag kom dit insåg jag att någon annan hade flyttat in i mitt skåp, nämligen en spindel. Tur att jag inte lider av spindelfobi, och detta var bara en ofarlig liten brun spindel. Haha fast hur ofta har vi spindlar i vår skåp hemma?

Så jag kommer gå två dagar i skolan denna veckan, nästa vecka ska jag på work placement, så jag ska inte gå i skolan utan jobba i ett café hela veckan. Sedan går jag en vecka till i skolan och veckan efter det åker vi på surfing camp i fyra dagar!! Så excited :D Men ja, inte så mycket skola för mig den närmaste tiden som ni ser. För sen är det massa exams och sånt, vet inte hur mycket av det jag kommer behöva göra eftersom jag bara varit här halva året. Nu ska jag skriva inlägg om mina äventyr på kusten, Puss och kram!

Hemma!

Världens. bästa. någonsin. Finns inte ord att beskriva de senaste elva dagarna. Jag har gjort himla många resor i mitt liv, varit på underbara läger osv, men detta slår allt! Kommer göra inlägg om varje sak vi var på, och har såå många bilder. Så stay tuned, det kommer så fort jag får tid! ÅÅ har sett så mycket underbart och träffat så fina människor, vänner för livet. Var helt perfekt, fanns vissa deppiga stunder, men allt annat vägde upp det en miljon gånger. Önskar att resan var några månader längre. Alla utbytesstudenter och andra som funderar på att åka på en resa, GÖR DET. Det kostar mycket pengar, men är så värt det. Och att vara iväg ett tag gör också att du känner dig mer hemma hos din värdfamilj när du kommer tillbaka. Och att träffa andra utbytesstudenter är så bra, vi utbytesstudenter är en speciell sorts människor, vi har så mycket gemensamt trots att vi är från olika delar i världen. Jag spenderade sjukt mycket pengar under resan också, och åt massa hehe, har säkert fördubblat min kroppsvikt, men vem bryr sig, jag mår så braaa. Och är så taggad på att fortsätta resa, efter skolan eller när som helst, och vet nu att jag kommer klara det. Ledarna var ganska slappa och vi fick ta mycket ansvar själva, men lärde mig så mycket på det.