Andra dagen

Nu har jag anslutit min dator till familjens wifi, det funkar perfa :D
 
Vid sju på morgonen åkte jag hemifrån i fredags. Var framme två på natten på söndagen, svensk tid. Tio på morgonen, Australiensisk tid. Trött. Var en himla lång resa, men den spenderades med härliga människor, så det gick bra. På flygplatsen möttes jag och Julie, som jag flög sista planet med och som ska bo ungefär en timme härfifrån, av min värdmamma, hennes värdföräldrar och Jeanette som jobbar på STS. Jag och Leanne, min värdmamma, åkte till supermarket där min värdpappa jobbar, och sedan hämtade vi Kelsey i kyrkan. På kvällen var vi på möte i kyrkan, de brukar gå dit både på morgonen och kvällen varje söndag. Mötet var bra, likt våra ungdomsmöten hemma, eller typ Hönö. Var rädd att det skulle bli jobbigt att gå till kyrkan så ofta, men nu tror jag det kommer bli jättebra. Häftigt att det kan vara så likt trots att det är på andra sidan jorden. Träffade även några av Kelseys kompisar där, de verkar vara jättesnälla och roliga. Jag gick och lade mig tidigt, eftersom jag var trött efter resan, men vaknade ändå inte förrän elva idag. Hehe. 
 
Idag var annars en lugn dag. Har börjat packa upp mina grejer och börjat packa till kids camp som jag och Kelsey ska åka till imorgon. Tror det kommer bli riktigt roligt! Har också fixat lite andra saker, som SIM-kort till mobilen och varma sockar. Pratade med min värdbror en stund på eftermiddagen också, han var intresserad av Sverige och jag visade honom bilder och så. Han lovade också att ta med mig på en AFL match. Det är Australiensisk fotboll och många här är intresserade av det och det går på TV typ hela tiden. Vi köpte också Vegemite, Timtams och lite andra typiska australiensiska saker som jag ska prova. 
 
Imorgon börjar kids camp, på söndag ska vi åka till min värdmoster som fyller 50, på måndag börjar skolan, sedan börjar ett winter camp med kyrkan på fredag, men jag och Kelsey ska bara vara med på första kvällen, för sedan ska vi till Melbourne på en förberedelsegrej med STS inför hennes 6 månader i Danmark och eventuellt stannar vi tills nästa dag så jag får se Melbourne. Ska bli så kul :D Min värdpappa tänker också lära mig spela golf och ta med mig till hans kompis som håller på med hästhoppning osv. Känns så bra!
 
Allt är annorlunda, men börjar vänja mig nu. Toan och badrummet är i olika rum och toan går inte att låsa... Speciellt. De har skor inomhus och det är jättekallt. Både ute och inne, eftersom de inte har något ordentligt uppvärmningssystem. Naturen är underbart vacker och solen lyser starkare här än i Sverige. Ska ta bilder någon dag och visa er! 
 
Vet inte riktigt vad jag ska säga mer... Ni får kommentera om ni har några frågor :)
 
Kram!
 
Bilder från flygresan: 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Per Ola Enander

Hej Sara! Skönt att höra att du är så positiv till allt, måste vara otroligt många nya intryck och dessutom lite tröttande att prata engelska hela tiden, får du huvudvärk? Det är väl också lite segt i kroppen efter resan såklart. Har de svår dialekt? Vad exakt är Vegamite och Tamtams? Du får tillverka en liten skylt som det står upptaget, el möjligen occupied, på en sidan och ledig på den andra och sätta på toadörren:)Så lär du dem lite engelska också...Ska bli kul att se lite bilder så småningom. Hälsa till alla och hoppas dufår det bra på lägret!

Svar: Ingen huvudvärk, men lite tröttande är det allt! Dialekten är inte så svår att förstå, förutom min värdpappas, men lär mig nog att förstå allt snart. Gör nog ett eget inlägg om Timtams, Vegemite och lite andra typiska aussigrejer. Haha, kanske det, men det funkar faktiskt förvånansvärt bra ändå! Kram och hälsa alla hemma :)
Sara

2013-07-08 @ 12:47:23
Postat av: Ellen Stina och Alida

Heeej Sara!! Så underbart att få höra att du har kommit fram och att allt är bra. Vi är på ett soligt Hönö och har precis vaknat, kl 11, eftersom vi var uppe till 3 igår ;) nu ska vi äta frukost, hoppas att du får det superbra i skolan när den börjar!
Många kramar från oss!

Svar: Det låter som Hönö! Underbart alltså ;) Saknar er!
Sara

2013-07-10 @ 11:22:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0