Year 12

Okej head start är den konstigaste känslan någonsin! Det känns som om vi redan haft lov, man kommer tillbaka och det börjar med en stor assembly. Rektorn håller tal och välkomnar nya elever och säger till alla som går sista året att detta året måste vi plugga och fokusera osv. Pratar om framtiden och allt som hör till ett klassiskt börja-nytt-år-tal. Nytt schema att hålla koll på, nytt skåp, nya klasskamrater i de olika klasserna. Lärarna pratar om kursernas upplägg och massor om slutexams. Helt normalt. Förutom att vi snart har två månaders sommarlov? Känns så himla bakvänt. 
 
I alla fall, det är först nu jag faktiskt inser hur enkel den Australiensiska skolan är. Sista året har du bara fem ämnen att fokusera på. Tre lektioner i veckan är studiepass. Det mesta är som året innan, enda skillnaden är att det räknas nu, och att det är viktigt att komma ihåg allt man lär sig under året till slutprovet. För det är bara slutbetyget i year 12 som räknas, det man har lärt sig de tidigare åren är bara grundkunskaper. Praktiskt taget skulle man kunna chilla i elva år och studera som en galning sista året och klara sig bra. Men vilken press inför slutproven tänker ni då? Ja, 2/3 av betyget beror på vad du får på slutprovet och man måste komma ihåg allt man gjort under året. Men de är inte så himla svåra. Svåra ja, press ja, men inte omänskligt. På engelskaprovet ska man skriva tre uppsatser på tre timmar, men man har övat på att skriva exakt likadana uppsatser i minst två år. Och det finns inga E, C eller A-poäng. Man lägger bara ihop poängen, räknar ut procent och får ett betyg utav det. Tror över 40% är E, 50% D, osv. 80% och uppåt är A. Inte så himla krångligt. Om man gör VCE (typ högskoleförberedande) får man sedan en totalpoäng utav 100 som man kan söka in till universitetet på. Rätta mig om jag har fel, men det är såhär jag har uppfattat det, och då tycker jag den svenska skolan är svårare. Vet inte riktigt hur jag ska överleva de två åren jag har kvar på natur när jag kommer hem haha. 
 
Byte av årskurs betyder också val av nya ämnen (valde ändå att ha kvar de mesta samma) och såhär ser mitt schema ut nu:
(sovmorgon måndag morgon <3) 
Mina ämnen är:
Outdoor ed - rätt enkelt, som högstadiebiologi fast man pratar om olika utomhusaktiviteter också, och man får åka på massa häftiga resor. 
English - Man har olika teman (tre st, ett för varje uppsats man skriver på slutprovet), läser böcker, kollar på film osv och avslutar varje område med att skriva en uppsats, hålla tal eller liknande. 
Photography - Vi ska hitta på ett tema som vi ska ha genom hela året. Man tar foton, redigerar och sätter in allt i en stor bok. Tror detta kommer vara en jätterolig klass! 
Maths - Jag gör maths methods, vilket innebär den näst lättaste och näst svåraste, medel alltså. Har ny lärare som är mycket bättre. Tempot är snabbt, men ska ju ändå göra allt igen när jag kommer hem så det bekymrar mig inte så mycket. 
Hospitality - i year 12 kan man välja mellan food and beverage ( man får ett barista-cert, man lär sig att hantera alkohol, drinkar, servera, kaffemaskin och sånt) och Commercial Cooking som jag har valt (man lagar mat helt enkelt.) Tydligen är det mer avancerat i year 12, men laga mat är kul så det blir nog bra. 
Graduate program - alla måste göra det, är lite som morgonsamling eller mentorstid, man pratar om att ha poitivia tankar, studieteknik, stresshantering och sånt en gång i veckan och den andra gången kan man göra olika projekt om man vill. 
Study session - man sitter i year 12 centre (ett rum där bara year 12 får vara, de har soffor, micro till lunchen <3, vattenkokare och sånt) och man pluggar helt enkelt. 
 
 
Så i alla fall, jag hann gå en och en halv dag i year 12. Nu har jag varit hemma två dagar med halsont, huvudvärk, snuva och feber. Woho! Jag sovit hela dagarna och kollat på vampire diaries och lite andra tv-serier hehe. Hade glömt hur hemskt det är att vara sådär riktigt sjuk, har bara varit småsjuk två gånger sedan jag kom hit tills nu.

Kommentarer
Postat av: MOAA

bra blogg !! ha de grymt där borta. va kostar de?

2013-12-02 @ 08:56:08
URL: http://www.moack.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0