Q&A

Sofie:
Hej! Jag ska åka med STS select nu efter nian till Australien och undrade ifall du skulle kunna svara på några frågor? :) Vad tycker du om just STS, vad har du fått för uppfattning om organisationen? Skulle inte du kunna göra ett inlägg om skillnader/likheter på australienska ungdomar? Har följt dig länge och älskar din inspirerande blogg! :D Kram!
 

Hej Sofie! Åh tack så mycket, vad glad jag blir! Har skrivit lite om organisationen innan, om du går in på kategorin Q&A så hittar du det :) Jag tycker STS har varit väldigt bra, de förberedde mig innan, tog mig hit och jag tycker att STS i Australien gör ett bra jobb. Pratar med min area rep lite då och då och hon vill alltid mitt bästa, har jag haft en dålig period försöker hon hjälpa, och vi träffas då och då med de andra utbytesstudenterna i området. STS fixar också så att vi kan åka på resor och se landet mer. De svarar på frågor och har koll, men inte så mycket att man känner sig instängd, utan fri att hitta på egna saker. Detta är min personliga erfarenhet av STS, dock har jag hört vissa dåliga saker om STS också, men detta är främst i USA. Sts i Danmark är inget att hurra för heller, upptäckte vi när min värdsyster åkte dit med dem. Men jag är nöjd med organisationen här i Australien. Ett inlägg om australiensiska ungdomar kommer inom kort! Hoppas du får ett fantastiskt år :) 
 
 
 
Dani:
Hej, jag ska som utbyteselev denna sommar och ja kommer till Australien. Jag undrar bara hur länge det tog för dig att få en familj efter att du sökte? Och sen undrar jag om du är nöjd med ditt val att välja Australien? Var det som du trodde det skulle vara? 
Tacksam för svar, älskar din blogg:)
 
Hmm... Jag sökte någon gång i februari tror jag, och fick placering i mitten av juni, bara några veckor innan jag åkte. Men detta varierar så sjukt mycket, min kompis elsa anmälde sig samtidigt som jag gjorde, men fick familj långt innan mig. Många har ångest när det dröjer för att de tror att ingen familj vill ha dem, men de kan ha fått familj för flera månader sedan, bara att skolan dröjer eller liknande. Så stressa inte över detta, du kommer få familj :) 
 
Jag är så glad att jag valde Australien. Åh det är definitivt ett av de bästa besluten i mitt liv, kan inte tänka mig ett bättre land att vara utbytesstudent i nu! Jag hade läst på himla mycket om Australien innan, följt alla bloggar osv, men ändå kan man aldrig riktigt föreställa sig hur det kommer vara. Ofta tänker man strand och surfing, det gjorde jag med, men de flesta utbytesstudenter hamnar inte vid havet, så förvänta dig inte det. I början var jag lite besviken över det, men nu skulle jag inte byta Wodonga mot någon paradisstrand i världen. Australien är ett så stort land med mycket unik, underbar natur. Folket är avslappnade och alla är så trevliga och intresserade. Det är varmt ute större delen av året och jag älskar det! Lycka till på ditt utbytesår, försök njuta av tiden.
 
Hoppas detta hjälpte något, annars bara fråga igen :) Är så kul att svara, jag var själv i samma situation för ett år sedan och hade en miljon frågor och funderingar. 

Kommentarer
Postat av: Sofie

Tack så jätte mycket för svar! :D

2014-04-05 @ 10:26:18
Postat av: Ellinore

Hej! har läst din blogg ett tag nu och blir verkligen sugen på att åka. Men jag har vissa frågor jag funderar omkring, Om man nu bestämmer sig för att åka måste man vara borta i ett helt år eller kan man vara borta i vissa månader bara? Och något jag inte kan bestämma är när jag ska åka, börjar gymnasiet nu i höst och först ville jag åka efter andra året men nu funderar jag på att åka efter gymnasiet och gå på collage. Vad är skillnaderna om jag åker i gymnasiet eller efter?? Kan verkligen inte bestämma mig!! Vad tycker du? vad är lämpligast highschool eller collage? Hoppas du kan svara! kram!!

2014-04-06 @ 18:10:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0