Svar

Kul att ni fortsätter fråga! Har fått en fråga angående skolan och exams. Och mitt svar är: Oroa dig inte för det! Vet inte vilken årskurs du går i, men jag var i yr 11 och eftersom det inte räknas in i betyget i sverige alls spelar det ingen roll egentligen. Lärarna på min skola sa att de tyckte att jag skulle göra dem, men att det inte spelade så himla stor roll egentligen, det skulle inte påverka mitt slutbetyg. Så jag gjorde bara de som jag tyckte kändes intressanta och som gav något, hoppade till exempel över att göra PE och outdoor ed helt. Men det beror kanske från skola till skola, men om du pratar med dina lärare är jag säker på att de förstår. Även om du failar själva provet behöver de ju inte faila dig i ämnet. Jag brukade ha väldigt stor prestationsångest i Sverige och kämpade mycket för att få bra betyg, men när jag kom till Australien bestämde jag mig för att släppa det helt. Jag gjorde det jag tyckte var roligt och intressant, eller som jag visste att jag skulle ha användning för, allt annat struntade jag i. Om någon ville hitta på något sa jag aldrig nej på grund av att jag hade läxor eller liknande. Jag var där för att ha kul, skolan var något jag satsade på i Sverige, inte i Australien. Kändes lite ovant i början, men väldigt skönt.

Kommentarer
Postat av: Sofie

Taack för svar! Ska försöka tänka precis som du! Men när du skriver att du struntade i det du tyckte var tråkigt, vad sa lärarna? Mina lärare här förväntar mig att jag ska prestera tip top trots att mitt år inte räknas och eftersom att jag bor i NSW så börjar jag Year 12 nästa vecka.. Om jag tex. inte lämnar in uppgift eller liknande så blir dem jätte sura och säger att jag måste koncentrera mig på skolan precis som alla andra, annars kommer jag att få F varning. Tydligen så är year 12 ett superviktigt år och jag vet inte om jag krm komma undan med plugget. Vad tkr du jag ska göra? Kram!

2014-10-13 @ 13:49:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0