Q & A

hej! jag har jätte svårt med en sak. Jag har tänkt att åka till Australien som utbytesstudent men vet inte när. Jag är född 1998 så 15 år. och först tänkte jag åka efter gymnasiet men sen såg jag att det vara var upp till 18 år och är ju 19 då. och vet inte om jag vill åka när jag är 19 för då åker man ju med IBS och låter inte lika kul men är osäker om jag kommer orka gå sista året på gymnasiet om jag åker efter andra året. Du har väll ett år kvar när du kommer hem och det betyder ju att du måste gå med de som är ett år yngre. Snälla hjälp vet inte vad jag ska göra? :/ hur valde du?
 
Hej! Det är en jättesvår fråga att svara på, jag har ju bara upplevt att vara utbytesstudent, och det är verkligen två helt olika saker. Jag funderade också på att åka efter gymnasiet, dels för att jag skulle slippa byta klass och ta studenten ett år efter, och det är mycket lättare att hitta stipendier och liknande för univeritetstudier. Men det som gjorde att jag valde att åka nu var inte bara att jag drömt om det så länge, utan det är en chans att faktiskt bo i en familj och komma in i kulturen helt, och ha någon som förklarar och tar hand om dig. På uni bor man ofta på campus och sånt, så man ser landet från ett helt annat perspektiv. Jag ville också (lat som jag är) kunna fokusera på människor och kulturen och inte så mycket på skolarbete och sånt. Men självklart innebär det mer frihet när man åker efter gymnasiet, är myndig och kan ta mer egna beslut.
 
När jag kommer tillbaka kommer jag börja tvåan, och alltså ha två år kvar samtidigt som jag kommer ha gått halva year 12 (motsvarande trean) i Australien. Det känns lite jobbigt, eftersom alla mina jämnåriga kompisar här planerar vad de ska göra efter skolan, och jag är så himla taggad på att resa, uppleva mer, hitta en utbildning som passar mig och allt som alla andra gör. Samtidigt känns det lite skönt att ha tid på mig att planera allt sånt där, och spara pengar. Ha två år när jag kan njuta av svensk kultur och att ha alla mina vänner omkring mig (i alla fall första året haha). Jag skulle aldrig inte åka på grund av att man kommer ett år efter. Du kommer gå tre år i gymnasiet ändå, och man kan lika gärna dra ut på det och göra något roligt mellan! Man missar en del saker hemma i sverige, men tro mig, man tjänar så mycket mer på att vara borta. Har du chansen att åka och verkligen vill tycker jag att du ska göra det, det är en upplevelse som man inte får någon annanstans eller annan gång.
 
Hoppas att du kan fatta ett beslut som känns bra för dig! Kram
 
 
Bra blogg !! Ha de grymt där borta. va kostar de?

Åh tack så mycket :) Det är himla dyrt tyvärr, den stora baksidan med att åka som utbytesstudent. På grund av flera olika orsaker är Australien ett av de dyraste länderna att åka till, med STS ligger programavgiften på ungefär 120 000 kr. Andra länder är billigare, eller om man åker med tex Rotary tror jag det är billigare också. Finns lite mer om kostnader osv i det här inlägget:  http://saraenander.blogg.se/2013/november/q-a-2.html
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0